Advertisement
Advertisement
Aktuális
A szakértő szemével
Osztatlan közös tulajdon megszün...
2012. május 04.
A földrendezõ és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény többek között rendelkezik a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének szabályairól.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a törvény 2012. január 1-étõl hatályos 12/F. §-a értelmében ha a részarány földkiadási eljárás eredményeként létrejött osztatlan közös tulajdon tulajdonostársait megilletõ tulajdoni hányadokat az ingatlan-nyilvántartásba jogerõsen bejegyezték, bármely tulajdonostárs kezdeményezheti az ingatlan megosztását annak érdekében, hogy saját tulajdoni hányadát önálló ingatlanként kaphassa meg.
Az önálló ingatlan kialakítása iránti kérelmet legkésõbb 2012. június 1-jéig lehet benyújtani az ingatlanügyi hatósághoz. A jelzett határidõ elmulasztása esetén a közös tulajdon megszüntetésére a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni. A határidõig azon tulajdonostársak is benyújthatják önálló ingatlan kialakítása iránti kérelmüket, akik az önálló földrészlet kialakítását nem kérték, a visszamaradó földrészleten tulajdonközösségben maradtak. Az ingatlan-nyilvántartásba osztatlan közös tulajdonként bejegyzett ingatlanok esetében a megosztások költségeit - a soronkívüliség kivételével - az állam viseli. Az eljáráshoz szükséges nyomtatvány ide kattintva, vagy a Nyomtatványok menüpont alatt letölthetõ.
Tovább...
 
Megváltozott a FÅ‘osztály neve
2012. április 24.

A Vidékfejlesztési Minisztérium 2012. áprilisában hatályba lépett új Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében a fÅ‘osztály 2010. augusztus 2-a óta érvényben lévõ Földügyi FÅ‘osztály elnevezése ismét a korábbi Földügyi és Térinformatikai FÅ‘osztály elnevezésre változott. A FÅ‘osztály feladataköre és osztályainak elnevezése változatlan maradt.

 
Díjmentesség végtörlesztés ese...
2012. február 06.

A végtörlesztéssel kapcsolatban indult földhivatali eljárások díját Ã©rintõen sok bizonytalanság tapasztalható, ezért a következõkre hívjuk fel a figyelmet. A 2011. szeptember 29-tõl november 15-ig  hatályos szabályozás kizárólag lakáscélú hitelbõl származó követelés végtörlesztése esetén tette lehetõvé az ezzel összefüggõ jelzálogjog, végrehajtási jog, illetve elidegenítési és terhelési tilalom díjmentes törlését földhivatali eljárás során.
A 2011. november 15-tõl hatályos szabályozás szerint nem kizárólag a lakáscélú hitelbõl származó követelés végtörlesztése, hanem az ún. szabad felhasználású hitelekre vonatkozó kölcsönszerzõdésbõl származó követelés végtörlesztése során megszûnt jogok törlésére irányuló eljárás is a tárgyi díjmentes körbe tartozik. Fontos, hogy az érintett hitelintézet a törlési engedélyben vagy egyéb okiratban kifejezetten hivatkozzon rá, hogy a jelzálogjog törlésére végtörlesztéssel összefüggésben kerül sor. Emellett a vonatkozó jogszabályok értelmében a kérelmezõnek az eljárás megindításakor a kérelemben is nyilatkoznia kell a mentesség fennállásáról.

Tovább...
 
Változott a TakarNet engedélyezé...
2012. január 03.

Figyelem, 2012. január 2-ától megváltozott a TakarNet engedélyek kibocsátásának menete! A TakarNet hozzáférési jogosultság megadása, amelyet eddig a Vidékfejlesztési Minisztérium Földügyi Fõosztályánál kellett kérelmezni mostantól  a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) feladatkörébe tartozik. Eszerint az engedély iránti kérelmet - az ingatlan-nyilvántartási szóló 1997. évi CXLI. törvény szerint jogosultaknak - a FÖMI-hez kell benyújtani 3000.- Ft eljárási díj egyidejû megfizetésével. Korábban a kérelemre illetékbélyeget kellett ragasztani, ez megszûnt, helyette eljárási díjat kell fizetni. További részletes információ a TakarNet tájékoztató menüpont alatt olvasható.

 
<< ElsÅ‘ < ElÅ‘zÅ‘ 11 12 13 14 15 16 17 KövetkezÅ‘ > Utolsó >>

További hírek...

A földügy Ã©s az EU követelmény...
2003. április 23.

Földtulajdon, földvédelem, földnyilvántartás
Európai Füzetek 30. 

Apagyi Géza, Horváth Gábor,  Dr. Mihály Szabolcs
FVM FTF, FÖMI 

Az Európai Unióban a termõföld a tagállamok által eltérõ mértékben és eszközökkel szabályozott árupiac tárgya. A Római Szerzõdés értelmében a közösségi jog nem terjed ki a földjogi viszonyok rendezésére, miközben az eddigiekkel ellentétben számos új kötelezettséggel is számolnunk kell.

A csatlakozás földügyi hátterét taglaló füzet részletesen bemutatja az EU és a Magyar Köztársaság között született, a termõföld­tulajdonszerzésre vonatkozó megállapodást, s áttekinti mindazon követelményeket, amelyeknek a csatlakozás pillanatában hazánknak meg kell felelnie. A szerzõk szerint érvényesíteni tudjuk a hazai földbirtok­politika elveit, s kialakítható az uniós követelményeknek megfelelõ birtokszerkezet. A pontos földügyi szabályozással megakadályozható lesz a termõföld tömeges külföldi tulajdonba kerülése is.

A füzet letöltése PDF formátumban

 
3D kataszter Norvégiában
2002. december 06.

Olyan új törvényjavaslat készül Norvégiában, amely elsõ ízben tartalmaz szabályokat az ingatlanok földfelszín alatti és feletti részeinek kialakítására és nyilvántartására. Az új szabályok egyaránt vonatkoznak majd a földalatti garázsokra, illetve a földfelszín felett, oszlopokon álló épületekre/építményekre, mint önálló ingatlanokra. Az új törvényt a Parlament várhatóan még 2002-ben jóváhagyja.
A javasolt szabályok értelmében a 3D-s ingatlanokat nagyrészt a felszíni telekalakítás szabályai szerint kell majd megosztani és bejegyezni. A Törvénybizottság szerint nem jelent nagyobb gondot a szomszédos ingatlanok „egymás felett” történõ függõleges kialakítása, mint az „egymás mellett” fekvõ szomszédos ingatlanok vízszintes (talajszinten történõ) megosztása. A javaslat a 3D-s ingatlanokra mint „épületingatlanokra” vonatkozik azzal az ajánlással, hogy az ilyen ingatlanokat csak akkor kell bejegyeztetni, ha specifikus célú építmény megvalósításáról van szó. Fontos kérdés, hogyan lehet különbséget tenni az „épületingatlanok” és a társasházak között.

Tovább...
 
Az egységes nyilvántartásé a jÃ...
2002. november 22.

Az új Polgári Törvénykönyv koncepciója kapcsán megfogalmazott - az egységes ingatlan-nyilvántartás jogintézménye szétválasztásának, szervezeti hovatartozásának kérdésével foglalkozó - megállapítások elleni határozott fellépéshez érveket kívánunk felsorakoztatni. E törekvésünket szakmai elkötelezettségünk, a földügyi szakigazgatás feladatainak, helyzetének, a mûködésében esetenként mutatkozó kisebb hiányosságok okainak beható ismerete, továbbá az az állampolgári szándék motiválja, mely az adóforintok optimális felhasználásában, a pazarlásnak minõsíthetõ ráfordítások megelõzésében érdekelt.

Tovább...
 
"Ne javítsd meg, azt ami mûködik...
2002. szeptember 13.

Ismeri-e a társadalom a földügyi igazgatási rendszer elõnyeit?

  • Mindenki meg van gyõzõdve arról, hogy egy mûködõ földügyi igazgatási rendszer a jogi és intézményi keretek lényeges részét képezi az összes európai országban.
  • Vajon a földügyi igazgatási rendszerért felelõs személyek ismerik-e és megértik-e a pénzügyi  szükségleteket?
  • Vajon állami prioritásnak minõsül-e a földügyi igazgatás fenntartása és fejlesztése?

    Vajon az emberek, akik a díjakat befizetik, tudják-e, milyen elõnyei és szükségletei vannak a földügyi igazgatási rendszernek?

Látom, hogy egyes országokban a kormány különféle okokból (politika, hozzá nem értés, anyagi eszközök hiánya) nem szívesen teszi a prioritások közé a földügyi igazgatás tökéletesítését és korszerûsítését. („Ami nem tört el, azt ne javítsd.”)

 

Tovább...
 
Továbbá...
<< ElsÅ‘ < ElÅ‘zÅ‘ 11 12 13 14 KövetkezÅ‘ > Utolsó >>

További cikkek...

Advertisement
Advertisement

Változásfigyelés

Ki van itt?

Jelenleg 24 vendég online
Advertisement
Felhasználási feltételekImpresszumKapcsolatÜgyfélszolgálatMobil verzióTechnikai információkGYIK

© 2007-2019 AM FTF