A földügyi szakigazgatás a gazdasági élet, a mezőgazdaság és hitelforgalom alapjának egyik legnagyobb összetevőjével, a termőfölddel és az ingatlanokkal kapcsolatos, az ország teljes közigazgatási területére kiterjedő komplex állami adathalmazt egységesen kezeli. Célja a tulajdonhoz, az egészséges környezethez való jog, a vállalkozás és a gazdasági verseny szabadságához való jog érvényesülésének támogatása, a természetes és mesterséges tereptárgyak hiteles nyilvántartása az egységes és közhiteles ingatlan-nyilvántartási és tér-adat infrastruktúra biztosítása révén. A földügyi szakigazgatáson belül az ingatlanügy, továbbá a polgári térképészet irányításáért a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium Ingatlan-nyilvántartási és Térképészeti Főosztálya felel. A földügyért, valamint a földügyi és agrár-vidékfejlesztési szakigazgatáshoz kapcsolódó térképészetet az Agrárminisztérium Földügyi és Térinformatikai Főosztálya felügyeli. A szakigazgatási intézmények a (korábbi megyei, illetve körzeti földhivatalok) a vármegyei kormányhivatalok és a Lechner Nonprofit Kft. A földhivatali intézményrendszer 2011-2017 között funkcionálisan átalakult és a kormányhivatalokba, illetve járási hivatalokba integrálódott, jelenleg vármegyei illetékességgel működik. Az intézményhálózat küldetése: " Hatékonyan és sikeresen működő intézménnyé válni, amely garantálja az ingatlanokhoz fűződő, geo-referenciákkal azonosított jogokat a biztonságos ingatlanforgalom támogatása érdekében, egyúttal infrastruktúrát és szolgáltatásokat biztosít gazdasági, környezeti és társadalmi célokra. " A földhivatali intézményhálózat stratégiai jövőképe: " Az ingatlanforgalmat mindenki számára biztonságossá, egységessé, elérhetővé és egyszerűbbé tenni. "
|