A járási hivatalok - ideértve a fővárosi kerületi hivatalokat is - földügyi igazgatási szervezeti egységének földvédelem, földhasznosítás, földminősítés és földhasználati-nyilvántartás területét érintő feladatai: - a földvédelmi engedélyezési eljárás lefolytatása, engedély nélküli más célú hasznosítás feltárása esetén az eljárás hivatalból történő lefolytatása,
- földvédelmi szakhatósági állásfoglalás kiadása, földvédelmi szakkérdés vizsgálata,
- a hasznosítási kötelezettségek és a parlagfű-mentesítési kötelezettség ellenőrzése,
- a földminősítési eljárás lefolytatása,
- az újrahasznosítási eljárás lefolytatása,
- a művelési ág változással kapcsolatosan a mezőgazdászi feladatok ellátása,
- településrendezési és településfejlesztési eszközök véleményezése,
- a földhasználati nyilvántartás vezetése,
- a földhasználati nyilvántartásból történő adatszolgáltatás.
A járási hivatalok illetékessége:
A fenti feladatok tekintetében ingatlanügyi hatóságként első fokon – főszabály szerint – az ingatlan fekvése szerint illetékes, földügyi igazgatási hatáskörben eljáró járási hivatal jár el. Amennyiben az eljárás tárgyát képező földrészletek az adott megyén belül különböző járási hivatalok illetékességi területéhez tartoznak, a földvédelmi, a földminősítési és az újrahasznosítási eljárást
a) a megyeszékhely szerinti járási hivatal, b) Pest megyében a Budakeszi Járási Hivatal, c) a fővárosban a Fővárosi XI. Kerületi Hivatal folytatja le.
A megyei/fővárosi kormányhivatal földügyi igazgatási feladatokat ellátó szervezeti egységének a szakterületet érintő feladatai:
- A járási hivatal által hozott döntés ellen benyújtott jogorvoslati kérelem elbírálása.
- a hasznosítási kötelezettségek határszemle keretében történő ellenőrzésének, valamint és a parlagfű-mentesítési kötelezettség ellenőrzésének koordinálása,
- Első fokon jár el a megyei/fővárosi kormányhivatal a következő ügyekben:
- a járási mintaterek kijelölése, karbantartása, a járási mintatér-jegyzék vezetése; - földminősítési eljárás lefolytatása, ha a különböző becslőjárásba vagy osztályozási vidékbe tartozó települések határa területrész átadása-átvétele következtében megváltozik; - településrendezési és településfejlesztési eszközök véleményezése.
A megyei/fővárosi kormányhivatalok illetékessége:
Másodfokon ingatlanügyi hatóságként az ingatlan fekvése szerint illetékes, földügyi igazgatási hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal jár el. A több megye területére kiterjedő becslőjárás, illetve osztályozási vidék esetén a járási mintaterek felülvizsgálatával, újak kijelölésével kapcsolatos feladatokat - az érintett megyei kormányhivatalok javaslatainak figyelembevételével - a legnagyobb területtel érintett megyei (fővárosi) kormányhivatal látja el.
|