A földügyi szakigazgatás hivatalos honlapja
 
Akadálymentesített változat
Advertisement

Főmenü

Címlap
Küldetés és jövőkép
TakarNet tájékoztató
Földhivatal Online
Advertisement
Aktuális
A szakértő szemével
Az egységes nyilvántartásé a jÃ... PDF Nyomtatás E-mail
2002. november 22.

Az új Polgári Törvénykönyv koncepciója kapcsán megfogalmazott - az egységes ingatlan-nyilvántartás jogintézménye szétválasztásának, szervezeti hovatartozásának kérdésével foglalkozó - megállapítások elleni határozott fellépéshez érveket kívánunk felsorakoztatni. E törekvésünket szakmai elkötelezettségünk, a földügyi szakigazgatás feladatainak, helyzetének, a mûködésében esetenként mutatkozó kisebb hiányosságok okainak beható ismerete, továbbá az az állampolgári szándék motiválja, mely az adóforintok optimális felhasználásában, a pazarlásnak minõsíthetõ ráfordítások megelõzésében érdekelt.

Az „Ingatlan-nyilvántartás vagy telekkönyv” c. konferencia ajánlásai

A Magyar Földmérési Térképészeti és Távérzékelési Társaság által "Ingatlan-nyilvántartás vagy telekkönyv" címmel megrendezett konferencia (Budapest, 2002. november 21-22.) résztvevõi ajánlással fordulunk a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium vezetése felé, melyben az új Polgári Törvénykönyv koncepciója kapcsán megfogalmazott - az egységes ingatlan-nyilvántartás jogintézménye szétválasztásának, szervezeti hovatartozásának kérdésével foglalkozó - megállapítások elleni határozott fellépéshez érveket kívánunk felsorakoztatni. E törekvésünket szakmai elkötelezettségünk, a földügyi szakigazgatás feladatainak, helyzetének, a mûködésében esetenként mutatkozó kisebb hiányosságok okainak beható ismerete, továbbá az az állampolgári szándék motiválja, mely az adóforintok optimális felhasználásában, a pazarlásnak minõsíthetõ ráfordítások megelõzésében érdekelt.

A konferencián elhangzott - történeti visszatekintésre és nemzetközi kitekintésre is vállalkozó - elõadások, köztük norvég és szlovák vezetõ szakemberek által elmondott tapasztalatok, megerõsítik a tárca eddig megismert azon álláspontját, hogy a hatályos jogszabályok kellõ garanciát nyújtanak a tulajdoni jogbiztonság érvényesítéséhez. Ennek egyik eleme az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény, mint ahogy a földhivatali szervezet is csupán egyike a végrehajtásban feladatokat ellátó intézményi körnek.

Álláspontunk szerint a koncepcióban felvetett elképzelés, mely az egységes ingatlan-nyilvántartást egy új telekkönyv létrehozásával kívánja felváltani, tagadja a 30 éves mûködés kézzelfogható eredményeit (köztük a teljes föld- és ingatlanprivatizáció példa nélkül álló, gigászi munkáját is), az egy szervezeten belül funkcionáló, egymásra épülõ térképi és jogi alrendszerek elõnyeit, és azt, hogy így megelõzhetõk az illesztési zavarok. A hivatkozott koncepció szemben áll a realitásokkal, a bizonyítható nemzetközi trendekkel, és ezért alapvetõen hibás.

Az 1972-ig mûködõ önálló földnyilvántartás és telekkönyv hiányosságainak fõ oka éppen a különállásból fakadt, és eredményezett tarthatatlan helyzetet, amely az egységes, integrált ingatlan-nyilvántartás létrehozását elengedhetetlenné tette. Az adatok, jogok és tények közötti ellentmondások olyan nagyságrendet képviseltek, mely miatt 9 évet igényelt a rendezést eredményezõ szerkesztési folyamat. A telekkönyv jogintézményének felemlítése, jogelméleti és gyakorlati szempontból ideális megoldásként való kezelése, elhallgatja a múltbeli igen negatív tapasztalatokat. A koncepció átsiklik azon tény megemlítésén is, hogy a bírósági jogorvoslat során született döntések a földhivatali eljárás jogszerûségét alátámasztják. Igazán nem tekinthetõ rossz aránynak, hogy az évi hárommillió földhivatali döntéssel szemben mindössze az esetek 0,05 ezrelékében született elmarasztaló ítélet.

A földhivatali ügyirathátralék, amely most lényegesen alacsonyabb, mint a korábbi években volt, elsõsorban a rohamosan növekvõ feladatmennyiségbõl adódik. (1999 óta az elintézendõ ügyek mennyisége megduplázódott.) Nincs az a hivatali szervezet, mely egy ilyen terhelésnek meg tudna felelni, a munka és személyi feltételek gyökeres javítása nélkül.

Az ingatlan-nyilvántartás intézményi rendszere kiépített, mûködése a jogszabályoknak megfelelõ. A földhivatali modernizációs program, az oktatási és továbbképzési stratégia mentén végrehajtott és a folyamatban lévõ fejlesztések, illetve az ezek révén született eredmények bizonyítják: a szakterület - a mindenkori hazai források és uniós segélyprogramok felhasználásával - sokat tett és tesz azért, hogy a komoly kihívásoknak megfeleljen, szolgáltatásait az elvárható szintre emelje, és folyamatosan fejlessze.

A konferencia résztvevõinek egybehangzó álláspontja az, hogy a jelenleg mûködõ egységes ingatlan-nyilvántartás minõségének, naprakészségének javítása, az ügyirathátralék felszámolása megoldható; ennek feltétele a szakmai irányítás és a végrehajtás humánerõforrásainak biztosítása, jogszabályok pontosítása, eszközfejlesztések végrehajtása. Az ehhez szükséges központi forrás töredéke annak a költségigénynek, mely ahhoz kellene, hogy az ingatlan-nyilvántartást kiiktassuk, létrehozzunk egy új önálló földnyilvántartást és egy új telekkönyvet. A meglévõ, mintegy 8 milliárd forintos (7 év alatt) ráfordítással létrehozott földhivatali informatika, mely ma már a rendszerbe állított elektronikus ügyintézés háttere, átalakítása, bírósági közegbe illesztése közel ekkora, vagy inkább nagyobb költségigénnyel járna.

Nemzetközi kitekintésben - különös figyelemmel az uniós csatlakozásra - megállapítható, hogy a nemzetközi irányzat is a kataszter (ingatlan-nyilvántartás) egységes szervezeti megoldásai felé halad, amelyben a jogi és mûszaki adatok együttes kezelését valósítják meg, informatikai alapokon. A telekkönyv létrehozásának gondolata, az intézményi különválasztás terve, a nemzetközi trenddel ellentétes. A föld és az ember kapcsolatára, a globalizációra, a piacgazdaság kérdéseire, a fenntartható fejlõdésre és környezetre vonatkozóan ajánlások születtek. Az egységes földügyi igazgatás és térképészet kialakítását szorgalmazzák, többek között, az ENSZ szakosított fórumain (Európai Gazdasági Bizottság, /UNECE/, Élelmezésügyi és Mezõgazdasági Szervezete /FAO/, Emberi Települések Központja /HABITAT/, ENSZ Gazdasági és Szociális Fõosztálya a fenntartható fejlõdésért, az ENSZ Regionális Térképészeti Bizottságai). Magyarország a mai ingatlan-nyilvántartás szervezetével koncentráltan rendelkezik, és a világban példamutató szerepet játszik. Ahhoz, hogy Magyarország megtartsa ezt a vezetõ szerepet, s ne visszalépés történjen, célszerû, hogy a kormány határozottan támogassa, és a mûködõképesség magas szintjére emelje a meglévõ rendszert.

Megjegyezni kívánjuk még, hogy a téma megfontolatlan megjelenítése a médiában az ingatlan-nyilvántartásban dolgozók hangulatát negatívan befolyásolja, rombolja a munkamorált, és nem kívánt feszültségeket gerjeszt.

Tekintettel arra, hogy a várt elõnyök messze alatta maradnak a szükséges ráfordításoknak, ezért az új Polgári Törvénykönyv koncepciója kapcsán a telekkönyv létrehozására vonatkozó javaslatok határozott elvetését szorgalmazzuk, és erre kérjük az agrártárca vezetését és a Kormányt.

 
< ElÅ‘zÅ‘   KövetkezÅ‘ >

Advertisement
Advertisement

Változásfigyelés

Társoldalak

Kormányportál
Miniszterelnökség
Agrárminisztérium
Nemzeti Földügyi Központ
Lechner Tudásközpont
MePAR
GNSSNET
Nemzeti INSPIRE Geoportál
HM hatósági térképészet

Ki van itt?

Jelenleg 70 vendég online

Advertisement


   
Felhasználási feltételekImpresszumKapcsolatÜgyfélszolgálatMobil verzióTechnikai információkGYIK
   
© 2007-2019 AM FTF